Book Library

Read or Download Book Online

Download: [PDF] zeitschrift fur sthetik und allgemeine kunstwissenschaft

Philosophie Im Spiegel Der Literatur

Philosophie im Spiegel der Literatur PDF

Get Book

Author: Gerhard Gamm
Publisher: Meiner, F
ISBN: 9783787318490
Size: 73.41 MB
Format: PDF, Docs
Category : Philosophy
Languages : de
Pages : 184
View: 4667

Book Description: Was kann die Philosophie von der Literatur über sich und über die Grenzen ihres eigenen Sprechens und Denkens lernen? Wie läßt sich philosophieren vor dem Hintergrund einer durch die Refl exion auf die Literatur erhöhten Sensibilität für die eigene Sprache und kulturelle Praxis? Zehn AutorInnen nehmen zehn Werke zum Anlaß, ihre Überlegungen in die Perspektive einer Selbstkritik der Philosophie einzurücken. Sie erweitern das große Unternehmen der Vernunftkritik bis an die Grenzen des Sinns und des Sagbaren, des diskursiven Denkens und der Moral. Sie behandeln die literarische Form als eine Art Schutzmantel, unter dem mehr und anderes gesagt werden kann als im philosophischen Diskurs. Mit Beiträgen von Georg Bertram, Gernot Böhme, Josef Früchtl, Klaus Günther, Andreas Hetzel, Christoph Menke, Martin Seel und den Herausgebern.


Zeitschrift F R Sthetik Und Allgemeine Kunstwissenschaft Classic Reprint

Zeitschrift F  r   sthetik Und Allgemeine Kunstwissenschaft  Classic Reprint  PDF

Get Book

Author: Max Dessoir
Publisher: Forgotten Books
ISBN: 9780331486629
Size: 18.47 MB
Format: PDF, Docs
Category :
Languages : de
Pages : 634
View: 2648

Book Description: Excerpt from Zeitschrift für Ästhetik und Allgemeine Kunstwissenschaft Für den zweiten Kreis ist der entsprechende Name asthetische Kultur ganz geläufig. In meinem Buch ästhetik und allgemeine Kunstwissenschaft auf das ich, um Wiederholungen zu sparen, noch mehrfach verweisen werde habe ich zu zeigen versucht, wie unsere Lebens und Verkehrsformen von asthetischen Gesichtspunkten bestimmt werden, ja, wie auf allen geistigen Gebieten und bei sozialen Einrichtungen ein Teil der schaffenden Kräfte sich in ästhetischer Formung auslebt. Drittens kommt nun hinzu und ist am wichtigsten: die große Tat sache der Kunst. Von der Kunst gilt nach meiner Meinung dasselbe, was jedermann der Natur und Kultur zugesteht, namlich daß ihre Er scheinungen auch anders als ästhetisch beurteilt werden können; doch brauche ich darauf jetzt nicht von neuem einzugehen. Wollten wir genau reden, so müßten wir von asthetischer Kunst sprechen. Jedenfalls ist klar, worauf sich die vorzunehmende Untersuchung be zieht: gemeinsam auf Gegenstände der Natur, Kultur und Kunst, inso fern sie ästhetischen Wert besitzen. About the Publisher Forgotten Books publishes hundreds of thousands of rare and classic books. Find more at www.forgottenbooks.com This book is a reproduction of an important historical work. Forgotten Books uses state-of-the-art technology to digitally reconstruct the work, preserving the original format whilst repairing imperfections present in the aged copy. In rare cases, an imperfection in the original, such as a blemish or missing page, may be replicated in our edition. We do, however, repair the vast majority of imperfections successfully; any imperfections that remain are intentionally left to preserve the state of such historical works.


Panofsky And The Foundations Of Art History

Panofsky and the Foundations of Art History PDF

Get Book

Author: Michael Ann Holly
Publisher: Cornell University Press
ISBN: 9780801498961
Size: 30.57 MB
Format: PDF, Mobi
Category : Art
Languages : en
Pages : 267
View: 6156

Book Description: No one has been more influential in the contemporary practice of art history than Erwin Panofsky, yet many of his early seminal papers remain virtually unknown to art historians. As a result, Michael Ann Holly maintains, art historians today do not have access to the full range of methodological considerations and possibilities that Panofsky's thought offers, and they often remain unaware of the significant role art history played in the development of modern humanistic thought. Placing Panofsky's theoretical work first in the context of the major historical paradigms generated by Hegel, Burckhardt, and Dilthey, Holly shows how these paradigms themselves became the grounds for creative controversy among Panofsky's predecessors--Riegl, Wölfflin, Warburg, and Dvorák, among others. She also discusses how Panofsky's struggle with the terms and concepts of neo-Kantianism produced in his work remarkable parallels with the philosophy of Ernst Cassirer. Finally, she evaluates Panofsky's better known and later iconological studies by reading them against the earlier essays and by comparing his earlier ideas with the vision that has inspired recent work in the philosophy of history, semiotics, and the philosophy of science.


1920

                                                                                                                                                                                                     1920               PDF

Get Book

Author: Н.С. Плотников
Publisher: Новое Литературное Обозрение
ISBN: 5444808528
Size: 28.46 MB
Format: PDF
Category : Art
Languages : ru
Pages : 1367
View: 3496

Book Description: Государственная академия художественных наук (ГАХН) — уникальная научно-культурная институция, возникшая на стыке Серебряного века и «авангарда», — представляет собой одну из ярких, хотя до сих пор недостаточно изученных страниц истории российской гуманитарной науки ХХ столетия. Академия была основана в 1921 году в Москве как «высшее исследовательское учреждение, имеющее целью всестороннее изучение всех видов искусств и художественной культуры». За неполные десять лет своего существования она сложилась в крупнейший исследовательский центр, программой которого стало новое определение наук об искусстве и синтез эстетической теории с художественным опытом. В создании и развитии Академии принимали участие художники и искусствоведы, литературоведы и философы, деятели музыки и театра. В первом томе настоящего издания представлен систематический анализ основных направлений теории искусства, которую разрабатывали ведущие ученые Философского отделения ГАХН (А.Г. Габ­ричевский, Г.Г. Шпет, С.Л. Франк, А.Ф. Лосев, А.А. Сидоров и многие другие). Особое внимание уделено русско-немецким научным связям, благодаря которым деятельность Академии предстает значительным явлением не только российской, но и европейской гуманитарной науки ХХ века.


Sthetik In Metaphysikkritischen Zeiten

  sthetik in Metaphysikkritischen Zeiten PDF

Get Book

Author: Josef Früchtl
Publisher: Meiner Verlag
ISBN:
Size: 58.26 MB
Format: PDF
Category : Art
Languages : de
Pages : 284
View: 2774

Book Description: Anlaß dieses Sonderheftes ist die Gründung der Zeitschrift für Ästhetik und Allgemeine Kunstwissenschaft vor hundert Jahren durch Max Dessoir. Die Beiträge nehmen Bezug auf die ursprüngliche Intention des Gründers, Ästhetik und Kunstphilosophie nicht allein als zwei getrennte Disziplinen zu behandeln, vielmehr zugleich die Aufgabe einer »Allgemeinen Kunstwissenschaft« im nachidealistischen Zeitalter neu zu definieren. Ausgehend von dieser Intention suchen sie zum einen den Status der Metaphysik innerhalb der gegenwärtigen Ästhetik zu erkunden, zum andern an vier prominente Autoren der Zeitschrift zu erinnern. Die Beiträger (unter ihnen die Herausgeber und Beiräte der Zeitschrift) reflektieren, diskutieren und schärfen das besondere Profil, durch welches sich die ZÄK von anderen Periodika abhebt, in seinen theoretischen Ursprüngen wie in seinen fachspezifischen, d.h. sich von Disziplin zu Disziplin unterscheidenden Konsequenzen. 2006 feierte die Zeitschrift für Ästhetik und Allgemeine Kunstwissenschaft ihr 100jähriges Bestehen. Die Beiträger des Jubiläumsheftes würdigen die ästhetischen und kunstphilosophischen Grundlinien, auf welche die Zeitschrift zurückgeht, in ihrer aktuellen Bedeutung.


German Art History And Scientific Thought

German Art History and Scientific Thought PDF

Get Book

Author: MitchellB. Frank
Publisher: Routledge
ISBN: 1351565729
Size: 37.27 MB
Format: PDF
Category : Art
Languages : en
Pages : 208
View: 1081

Book Description: A fresh contribution to the ongoing debate between Kunstwissenschaft (scientific study of art) and Kunstgeschichte (art history), this essay collection explores how German-speaking art historians of the late nineteenth and early twentieth century self-consciously generated a field of study. Prominent North American and European scholars provide new insights into how a mixing of diverse methodologies took place, in order to gain a more subtle and comprehensive understanding of how art history became institutionalized and legitimized in Germany. One common assumption about early art-historical writing in Germany is that it depended upon a simplistic and narrowly-defined formalism. This book helps to correct this stereotype by demonstrating the complexity of discussion surrounding formalist concerns, and by examining how German-speaking art historians borrowed, incorporated, stole, and made analogies with concepts from the sciences in formulating their methods. In focusing on the work of some of the well-known 'fathers' of the discipline - such as Alois Riegl and Heinrich W?lfflin - as well as on lesser-known figures, the essays in this volume provide illuminating, and sometimes surprising, treatments of art history's prior and understudied interactions with a wide range of scientific orientations, from psychology, sociology, and physiognomics to evolutionism and comparative anatomy.


Kunst Und Empathie

Kunst und Empathie PDF

Get Book

Author: Josef Früchtl
Publisher:
ISBN: 9783787335749
Size: 68.64 MB
Format: PDF, Kindle
Category :
Languages : de
Pages :
View: 667

Book Description:


Invisible Cathedrals

Invisible Cathedrals PDF

Get Book

Author: Neil H. Donahue
Publisher: Penn State Press
ISBN: 9780271013060
Size: 80.36 MB
Format: PDF, Mobi
Category : Art
Languages : en
Pages : 217
View: 3348

Book Description: Invisible Cathedrals places Wilhelm Worringer in the foreground of discussions of Expressionism and German Modernism for the first time. These essays not only reveal the complexities of his individual works, such as Abstraction and Empathy (1908) and Form Problems of the Gothic (1911), they also examine his lesser-known books and essays of the post-World War I years, the 1920s, and beyond. Invisible Cathedrals offers both a basic introduction to Worringer's writings and their broad influence, and a profound and detailed revisionist analysis of his significance in German and European Modernism. It also provides the most comprehensive bibliography to date of his own work and of the scattered criticism devoted to Worringer in different disciplines. Worringer's works were provocative, widely read, and often reprinted and were highly influential among artists and writers in Germany. As a result, they both raised suspicion in his own academic discipline of art history and excited discussion in other diverse fields, such as literary and social theory, psychology, and film theory. Worringer emerges here not solely as a scholarly commentator on the history of art, but also as an activist scholar who engaged his historical criticism of other periods directly in the production of culture in his own time. Contributors are Magdalena Bushart, Neil H. Donahue, Charles W. Haxthausen, Michael W. Jennings, Joseph Masheck, Geoffrey Waite, and Joanna E. Ziegler.